Dagindeling

Dagindeling

Een dagje in Pagaddertje:

Tijdstip Activiteit
7u00 – 9u00 Onthaalmoment: ontvangst van ouders – kort overlegmoment met ouders
8u 30 Wij beginnen de baby’s in bed te leggen. De kindjes mogen slapen volgens hun eigen ritme.
9u00 – 10u30 Onthaalmoment in de snoezelhoek: boekje lezen of tik tak spelen Vrij spel of geleide activiteit (knutselen, memory,puzzelen, duplo,… ) Een verzorgster maakt met de zeslingbuggy een wandeling (naar het nabijgelegen speelplein).
10u30 -verzorgster 1 haalt de kinderen uit bed – verzorgster 2 ververst de kinderen – verzorgster 3 zet alles klaar voor het eetmoment
11u00 De baby’s beginnen hun groentepapje te eten. De peuters drinken een kopje soep, gevolgd door een middagmaal.
12u00 De kinderen worden ververst en de peuters gaan naar hun potje. De verzorgsters brengen eerst de peuters naar hun bedje daarna de baby’s. De verzorgsters houden toezicht in de slaapkamers. Iedere 30 min gaat iemand kijken of alle kindjes slapen.
14u00 De kinderen die wakker zijn worden uitgehaald, ververst of op potje gezet. Kleren aandoen. Wij zorgen ervoor dat de kindjes netjes verzorgd zijn om aan hun speelmiddag te beginnen.
15u00 De baby’s eten fruitpap. De peuters eten fruit en een boterham.
16u00 De eerste kindjes worden afgehaald door hun ouders. De andere kinderen mogen vrij spelen met duplo, inlegpuzzels,… De kinderen worden ververst voordat ze naar huis. Zo kunnen de ouders zien dat hun kindje proper naar huis gaat.
De dagindeling van de baby’s wordt vooral in overleg met de ouders vast gesteld. De reden hiervoor is dat de baby’s hun eigen gewoonten hebben die vaak niet in een strak schema te passen zijn. Dat heeft tot gevolg dat er bvb dient rekening te worden gehouden met hun eigen slaap- en voedingstijden (flesvoeding). Elk kind eet en slaapt volgens eigen behoefte. In de omgang met de baby’s zorgen wij ervoor dat elk kind naar eigen behoefte voldoende aandacht, verzorging en vertroeteling krijgt. Bij peuters wordt er naast de nodige vertroeteling ook aandacht besteed aan de uitdieping van de verschillende vaardigheden. Hier wordt wel min of meer gewerkt met een vast dagritme, met vaste gewoonten en vaste regels. Deze vaste gewoonten en regels zijn belangrijk voor kinderen omdat dit hun een goed gevoel en veiligheid geeft. Ritme en regelmaat geven kinderen een houvast. Vaste dagelijkse activiteiten zijn: de zindelijkheidstraining, de maaltijden, het middagdutje, een dagelijkse activiteit,… Voor de activiteiten wordt gewerkt per thema vb fruit, herfst, sinterklaas, Valentijn, Moederdag,…